باشگاه آسمان شب★

به پایگاه اطلاع رسانی کانون نجوم و ستاره شناسی دانشگاه علوم پزشکی قم خوش امدید

به پایگاه اطلاع رسانی کانون نجوم و ستاره شناسی دانشگاه علوم پزشکی قم خوش امدید

باشگاه آسمان شب★

کانون نجوم و ستاره شناسی دانشگاه علوم پزشکی قم(باشگاه آسمان شب).

تاریخ تأسیس رسمی: 21 اردیبهشت 1395


Medical university of Qom astronomy club
(Night sky club)

est. : May 2016

همه چیز در مورد تلسکوپ مدّنظر کانون برای خرید

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۲۰ ب.ظ




طبق صحبتهای انجام شده با مسئولین دانشگاه تلسکوپ Skywatcher BKP25012 با مقر فوق پیشرفته NEQ6 طبق وعده ی مسئولین به احتمال فراوان مهرماه 95 در دسترس اعضای کانون نجوم قرار خواهد گرفت.

به گزارش کانال تلگرامی باشگاه آسمان شب پنجشنبه گذشته نامه درخواست رسمی کانون نجوم به همراه مدارک مورد نیاز به مدیریت فرهنگی دانشگاه ارسال شد. این مدل که در تمام دانشگاه های کشور جهت آموزش نجوم به کار می رود به زودی در دانشگاه علوم پزشکی قم مورد استفاده برای تمامی علاقمندان به آسمان شب خواهد بود. توضیحات و مشخصات فنی این تلسکوپ را می توانید در ادامه مطلب مشاهده نمایید.

هیچ وقت به داشتن یک تلسکوپ خیلی بزرگ که هم برای عکاسی و هم رصد مناسب باشد فکر کرده اید؟ تلسکوپی آن قدر بزرگ که علاوه بر استفاده‌ی شخصی، بتوان در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها نیز به عنوان تلسکوپی رصدخانه‌ای از آن استفاده کرد. تلسکوپ پیش‌رو این ویژگی‌ها را دارد. تلسکوپ نیوتونی 10 اینچ اسکای‌واچر سوار بر مقر قدرتمند NEQ6.

زمانی که نیوتون به جای عدسی از آینه به عنوان اپتیک کانونی کننده‌ی نور استفاده کرد، قطعا آسان‌تر بودن تراش آینه و قابلیت بزرگ کردن سطح اپتیک را در ذهن داشت. در عمل نیز همینطور شد و این اختراع نیوتون اکنون باعث شده که ما به راحتی بتوانیم تلسکوپ‌های مجهز به آینه‌ی 10 اینچی را از بازار تهیه کنیم. تلسکوپ‌هایی که خریدن انواع شکستی ( مجهز به عدسی) آن‌ها به دلیل قیمت فوق العاده زیاد تقریبا محال است.

تیوب

تیوب 10 اینچ نیوتونی این تلسکوپ دارای فاصله‌ی کانونی 1200 میلی‌متر است. بنابراین نسبت کانونی آن حدود 4.8 می‌شود. این یعنی اینکه با تلسکوپی بسیار بزرگ با نسبت کانونی کم طرف هستیم. البته نه به کمی نیوتونی‌های مخصوص عکاسی نجومی که نسبت کانونی 4 دارند. این تیوب مخصوص عکاسی ساخته نشده و این را می توانیم از فوکوسر تک سرعته‌ی آن متوجه شویم، با این حال کار عکاسی نجومی را به صورت کاملا با کیفیت می‌توان با آن انجام داد.
در عوض فاصله‌ی کانونی این تلسکوپ به صورتی است که بالقوه با آن می توان عکاسی از سیارات را نیز انجام داد. می‌توانید از وسیله‌ای به نام بارلو برای افزایش فاصله‌ی کانونی استفاده کنید. مثلا در صورت استفاده از بارلوی 2X، فاصله‌ی کانونی به 2400 میلی‌متر افزایش می‌یابد و البته نسبت کانونی هم دو برابر می‌شود. با این حال دو برابر شدن نسبت کانونی در عکاسی از سیاره‌ها خیلی مشکل ایجاد نمی کند. برخلاف تلسکوپ‌های ریچی کرتین که طول لوله‌ی کوتاهی دارند، طول لوله‌ی این تلسکوپ معادل فاصله‌ی کانونی آن و البته مقداری بیشتر است. بنابراین کاملا با تلسکوپی بزرگ مواجه هستیم.

مقر

اپتیک بزرگ 10 اینچی این تلسکوپ بر روی مقر قدرتمند NEQ6 قرار گرفته است. قطعا به غیر از NEQ6 در بین مقرهای مرسوم بازار کمتر مقری است که توانایی تحمل وزن این اپتیک بزرگ را داشته باشد. تحمل وزن NEQ6 بسیار زیاد است و البته خود آن نیز مقر سنگین وزنی است و بسیار دقیق. در حقیقت این مقر باعث می‌شود بتوانید عکاسی نجومی را با خیال راحت انجام دهید. اگر مقر را خوب قطبی کنید می تواند برای مدت طولانی به دقت عمل رهگیری را انجام دهد. مقر NEQ6 مجهز به سیستم جستجوی خودکار یا همان Go To است. سیستمی که به شما اجازه می دهد بتوانید با استفاده از کامپیوتر مقر، هزاران جرم را به صورت خودکار پیدا کنید تا اگر اصول پیمایش در آسمان را نیز بلد نبودید، بتوانید به راحتی تلسکوپ را به سوی آن ها نشانه بروید و عکاسی کنید. این مقر پورت اتوگایدر هم دارد. اتوگایدر به شما کمک می‌کند که در صورت نیاز به نوردهی طولانی مدت که قطعا در هنگام عکاسی با این تلسکوپ به آن احتیاج پیدا می‌کنید، عمل رهگیری کاملا دقیق و بدون خطا انجام شود. در این صورت ستاره‌ها همواره نقطه‌ای و کاملا شارپ ثبت می‌شوند.

همانطور که گفتیم، این تلسکوپ برای رصد و عکاسی کاملا مناسب است. البته وزن کلی آن به 60 کیلوگرم می‌رسد و با توجه به طول 120 سانتی‌متری تیوب با تلسکوپی بزرگ جثه مواجه هستیم. بنابراین اگر به صورت شخصی از آن استفاده می‌کنید حتما جای بزرگی را در اتوموبیل به آن اختصاص دهید. در غیر این صورت گزینه‌ی کاملا مناسبی برای استفاده در مراکز آموزشی و مدارس به عنوان تلسکوپ ثابت و رصدخانه‌ای است.


منبع: دیجی کالا




  • باشگاه آسمان شب

نظرات  (۲)

با عرض سلام و تشکر از پاسخگویی تون
واقعیت من در نجوم تازه کار و آماتور هستم و اگه عمری باقی باشه میخوام تلسکوپی که هم از نظر قیمت و هم برآوردن نیازهای رصد مقدماتی آسمان مناسب باشه بخرم . لطفا اگه براتون امکانش هست راهنمایی ام کنید که چه مدل تلسکوپی بخرم
پیشاپیش متشکرم
پاسخ:
خواهش میکنم شما لطف دارید.
واقعیت این هستش که ما نمی تونیم به شما مدل خاصی رو پیشنهاد کنیم! تلسکوپی که برای یک فرد آماتور مناسب باشه از قیمت سیصدهزارتومن هست تا دو میلیون تومن. تنوع بالاست. پیشنهاد ما این هستش که به سایت http://www.telescope.ir مراجعه کنید و مدلهای مختلف رو نسبت به نظرات و سلایق شخصی خودتون بررسی کنید.
ببخشید می تونم بپرسم قیمت این تلسکوپ حدودا چقدر هستش؟(به سایت دیجی کالا هم سر زدم ولی از اونجا که موجود نداشتند قیمتش معلوم نبود)
به غیر از این مدل چه مدل های دیگری رو برای خرید پیشنهاد می کنین؟
پاسخ:
قیمت این تلسکوپ طبق اعلام قیمت فعلی از موسسه طبیعت آسمان شب 7600000تومان هستش. شما باید ابتدا نیازتون رو شرح بدید. اگر تلسکوپ شخصی می خواهید مدلهای فراوانی در بازار وجود داره. این مدل تلسکوپ اصطلاحا تلسکوپ رصدخانه ای هستش
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی